Debat og politik

Lolland Kommunes administration og ledelse er blandt de billigste i Danmark

Ny undersøgelse fra Indenrigs- og Boligministeriet viser, at Lolland Kommunes udgifter til administration og ledelse er faldet med 1,4% fra 2020 til 2021. Sættes tallet i forhold til kommunens rammevilkår, er Lolland Kommune nummer 4 i Danmark, når det handler om at have de laveste administrationsudgifter i forhold til, hvad man kan forvente.

Tre ud af fire kommuner har haft stigende udgifter til administration og ledelse fra 2020 til 2021. Samlet set blev der brugt 56,3 mia. i 2021, hvilket svarer til 9.616 kr. pr. indbygger. Det er en stigning på 1,9 procent. Men sådan er det ikke i Lolland Kommune. Her er tallet tværtimod faldet med 1,4 procent. Fra 10.044 til 9.899 kroner pr. indbygger fra 2020 til 2021.

I undersøgelsen er kommunernes udgifter til administration og ledelse desuden sat i forhold til de enkelte kommuners rammevilkår. Herunder f.eks. indbyggertal og socioøkonomiske forhold, der kan handle om alt fra uddannelse, job og økonomi til afstand til arbejdspladsen og antallet af almene boliger. Ved brug af en såkaldt benchmark-indikator kan undersøgelsen således vise, om den enkelte kommune har højere eller lavere administrationsudgifter, end hvad man kan forvente. Og her placerer Lolland Kommune sig blandt de bedste – som nummer 4 i Danmark – med væsentlig lavere udgifter til administration og ledelse end det forventede.

”Undersøgelsen bekræfter, at vi i Lolland Kommune har en ansvarlig og effektiv administration, hvor vi klarer os godt sammenlignet med både resten af Danmark og vores nabokommuner”, fastslår borgmester Holger Schou Rasmussen og peger på kommunens økonomi som en del af årsagen:

”Vi er vant til at prioritere benhårdt, sætte tæring efter næring og stramme op, hvor det er nødvendigt. Vi har et løbende stort fokus på altid at sikre, at vi får mest muligt ud af hver eneste krone – det gælder også i vores ledelse og administration”. 

I undersøgelsen er der set på en bred række af jobfunktioner. Fra chefer og støttefunktioner til myndighedspersonale og decentrale ledere;

”Den faglige administration spænder vidt. Det handler ikke kun om ledelse, men også om de mange socialrådgivere, jobkonsulenter eller byggesagsbehandlere, der hver dag er med til at løse vigtige opgaver i vores administration. Jeg er derfor meget stolt af, at vi i Lolland Kommune har en række dygtige medarbejdere, der er i stand til at håndtere vores opgaver effektivt, også selvom vores vilkår ikke altid er de letteste”, fortæller Holger Schou Rasmussen og afslutter:

”Svære sager kræver ekstra ressourcer, og det er derfor en vigtig pointe, at der i denne undersøgelse er taget højde for vores rammevilkår, så vi kan se, at vi præsterer godt, også selvom de faktiske udgifter på nogle områder er højere end landsgennemsnittet. Det giver et mere retvisende indtryk. Dog ville det være en fordel, hvis undersøgelsen blev udvidet til også at dække andre kommunale kerneområder, så vi kunne få et reelt sammenligningsgrundlag kommunerne imellem”.

Kommentarer