Samfund

Lolland skal være et fedt sted at være lærer

Hver 6. nyuddannede lærer stopper i løbet af det første år i Danmark.

Den udvikling vil Lolland Kommune være med til at vende. Lærerjobbet er et af de vigtigste og mest meningsgivende jobs, men mange – og især nyuddannede – oplever, at det kan være svært at gå fra en uddannelse med vægt på det teoretiske til et job i praksis. Jobbet som lærer kan desuden til tider være hårdt, frustrerende, ensomt og udfordrende.

Lolland Kommune ønsker derfor at hjælpe nyuddannede lærere med at komme godt fra start. Med et eksternt mentorforløb med opstart i september vil minimum 16 nyuddannede lærere få inspiration til lærergerningen over de næste 10 måneder. Derudover vil de nyuddannede lærere få nedsat undervisningstid, så der bliver rum til at reflektere over og forbedre egen praksis.

Det gode lærerliv skabes i fællesskab

Konsulent i Skole og Dagtilbud, Karina Lykke Lund, er begejstret for det nye initiativ, der er tænkt sammen med kommunens øvrige tiltag i forhold til at tiltrække og fastholde borgere:

”På Lolland lever vi det gode liv. Det betyder også, at vi er sammen om at skabe det gode arbejdsliv. Som lærer er det vigtigt med et fedt arbejdsliv, hvor man kan udvikle sig og vokse i den krævende rolle som lærer. Med mange snitflader og kasketter i hverdagen er det vigtigt at kunne sparre med andre – og dermed lette overgangen fra at være studerende til at være folkeskolelærer. At reflektere over sin egen praksis og få andres øjne på dagligdagens udfordringer er altafgørende for nye lærere og deres fortsatte engagement i jobbet”.

Ekstern underviser og mentor

Underviser og mentor, Tine Brock, har som lærer, coach og underviser på læreruddannelsen mange års erfaring med lignende forløb. Ved en række fysiske møder og onlinesessioner vil hun komme omkring emner som det personlige lederskab, motiverende og inkluderende læringsmiljø, klasseledelse, relationskompetence og forældresamarbejde. Lærerne vil derudover få et fortroligt rum til at dele udfordringer og muligheder i via 1:1 coachingsamtaler med Tine Brock.

Formen dækker både faglige oplæg funderet i teori og praksis, fælles drøftelser og refleksioner, casearbejde, individuelt arbejde med egen praksis, gruppeprocesser og øvelser.

I hele perioden vil de nyuddannede opbygge et netværk, der giver dem mulighed for at fortsætte vidensdeling og gensidig støtte også efter endt kursusforløb.

Sektorchef, Skole og Dagtilbud, Espen Fossar Andersen, ser frem til at få kickstartet forløbet for de nye lærere:

”En professionel mentorordning for nyuddannede lærere er en del af vores overordnede plan for skoleåret 2021-22. Det bliver spændende at følge gruppen og følge op på erfaringer, når forløbet afsluttes næste år”.

Kommentarer