Samfund

Specialskolen Lolland får en økonomisk håndsrækning

Specialskolen Lolland har haft svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

Skolen er i en opbygningsfase, hvor de nye specialundervisningstilbud skal udvikles, og samtidig skal skolen løbende tilpasse sig et faldende elevtal. Det er en hård nød at knække, og derfor vil Børne- og Skoleudvalget nu give specialskolen en økonomisk håndsrækning.

”Skolebestyrelsen i specialskolen har skrevet et meget bekymrende høringssvar til os i forbindelse med forhandlingerne om budget 2022. Den nuværende situation handler ikke om budgettet for 2022, men om situationen lige nu og her i 2021. Derfor har vi i Børne- og Skoleudvalget haft et hurtigt møde i dag, hvor vi har aftalt, at vi vil gøre noget nu og hjælpe specialskolen ud af den økonomiske knibe,” siger Thomas Østergaard, der er formand for Børne- og Skoleudvalget.

Når udvalget næste gang skal behandle kvartalsregnskabet, vil der derfor blive tilført midler til specialskolen, så regnskabet for 2021 kommer i balance. Kvartalsregnskabet behandles på Børne- og Skoleudvalgets møde den 4. november 2021 og efterfølgende i Byrådet.

Børne- og Skoleudvalget har allerede igangsat en 360 graders analyse af den specialundervisningsstruktur, der blev besluttet sammen med skole- og dagtilbudsstrukturen i 2019, og som trådte i kraft i august 2020:

”Vi er i Børne- og Skoleudvalget enige om, at vi vil fremskynde økonomidelen af analysen, så vi allerede før sommerferien får et overblik over de økonomiske rammer og de muligheder, det giver specialskolen for at lykkes med opgaven. De andre elementer i analysen skal vi give god tid, så vi får samlet de nødvendige input ind fra elever, forældre, medarbejdere osv.,” siger Thomas Østergaard.

Samtidig vil Børne- og Skoleudvalget hurtigst muligt invitere skolebestyrelsen i specialskolen til et møde:

”Jeg har skrevet lidt sammen med bestyrelsesformanden de sidste par dage, så dialogen er i gang, men det er afgørende vigtigt, at vi får sat os sammen omkring bordet og får en fælles forståelse af udfordringerne,” siger Thomas Østergaard og fortsætter:

”Jeg regner med, at vi skal have sat et par møder i kalenderen, så vi også får mulighed for at være i en løbende dialog, mens evalueringen foregår. På den måde kan vi tage problemerne, inden de når at vokse sig for store”.

Fakta:

Specialskolen Lolland blev etableret i 2019 som en del af Lolland Kommunes specialundervisningsstrategi. Strategien baserer sig på et bærende princip om mindst-mulig-indgriben og en styrkelse af almenområdet med henblik på en højere inklusionsgrad.

Målsætningen er derfor, at flere elever rummes i almenmiljøet, og en forudsætning er, at der i almenmiljøet skabes rammer, der muliggør denne højere inklusionsgrad.

Specialundervisningsstrategien blev vedtaget af Børne- og Skoleudvalget den 5. december 2019. Se specialskolestrategien her: https://www.lolland.dk/document/51ac7703-4dc1-4b17-af1b-e719784fcfce

Kommentarer