Stop op, og skriv! Projekt Lolland Skriver ruster elever til fremtiden
Lolland Kommune er godt i gang med det fireårige projekt Lolland Skriver bevilget af A.P. Møller Fondens Folkeskoledonation. Lærere skal i projektet eksperimentere med nye tilgange til læsning og skrivning, så elevernes færdigheder styrkes, og skriveglæden får et boost.
’Jaa – vi skal se film!’ De fleste forældre husker begejstringen fra skoletiden, da læreren satte en filmspole i apparatet, og mørket sænkede sig i klasselokalet. I dag er teknikken en helt anden, og den digitale udvikling gør det muligt at arbejde med filmmediet på en ny måde. Fokus på skriftligheden understøtter den visuelle oplevelse for eksempel ved at læreren stopper filmen og beder eleverne skrive en tekst om, hvad de ser. Hvilke temaer og refleksioner sætter filmen i gang? Det er greb som disse, der arbejdes med i projektet Lolland Skriver.
Skriftkompetencer får et løft
Skrivning og læsning er forudsætninger for faglig læring og udvikling i alle skolens fag og er helt afgørende kompetencer i det videre uddannelses- og arbejdsliv. Men skrivning tager også tid og er en udfordring for mange elever. Lærernes opgave er derfor at blive endnu dygtigere til at løfte alle elevers skriftkompetencer i kombination med målene for de enkelte fag. Den ekstra tid afsat til skrivning og læsning giver hermed gevinst i dybden, da eleverne husker og forstår tingene bedre. Netop denne opgave hjælper konsulenter fra Nationalt Videnscenter for Læsning (NVL) med ved at gå helt tæt på medarbejderne i deres skrivedidaktiske tilgange i undervisningen af eleverne.
Projekt Lolland Skriver involverer cirka 40 undervisere om året fra alle kommunens folkeskoler. Projektet retter sig i dette skoleår mod lærere på 5. årgang i hele kommunen og følger elevernes udvikling frem til og med 8. klasse. Det er ambitionen, at udviklingsarbejdet spreder sig som ringe i vandet fra de deltagende lærere og ud til alle kolleger på alle årgange.
Konkret arbejde med skriftlighed på de enkelte skoler
De enkelte skoler arbejder nu med initiativer, der passer bedst til den enkelte skoles behov. For Byskolen i Nakskov har der været et ønske om mere sproglighed i dagligdagen. På Rødby Skole er fokus på skriftlighed og skrivehæfter i alle fag.
Øget sproglig aktivitiet i klasserne på Byskolen
”Vi var særligt optaget af at gøre alle elever sprogligt aktive i timerne,” udtaler Sabrine Walker, dansklærer i 5.b. ”Vi har i årgangsteamet fokuseret på at indlægge flere små skriftlige aktiviteter i fagene. Vi kan allerede nu se, at flere elever deltager og bliver aktive i undervisningen, at alle har noget at tale med om, når de har skrevet om det først, og at de husker nye ord bedre.
Rødby Skoles forældre kan følge med i skrivningen
Lærer Katja Asbech fortæller om erfaringerne på Rødby Skole: ”Vi blev optaget af at systematisere elevernes skrivning og valgte at give alle elever på årgangen et skrivehæfte, som vi er begyndt at bruge i alle fag. Vi kan mærke på eleverne, at det var nyt for dem at skulle skrive så meget, men vi kan også se, at stort set alle sagtens kan. Vi støtter og hjælper naturligvis, for det handler jo om at give alle en succesoplevelse. En lidt overraskende effekt er, at flere forældre har sagt, at de nu kan se, hvad deres børn arbejder med rent fagligt. Fordi de har hæfterne med hjem, og fordi de skriver i næsten alle fag, er det nu mere synligt for forældrene at se det og at tale med om det.”
Styrkede færdigheder for den næste generation
For sektorchef, Espen Fossar Andersen vidner de foreløbige erfaringer om, at lærere og elever har stor gavn af det kvalitetsløft, Lolland Skriver giver: ”Projektet er fint i tråd med Lolland Kommunes overordnede strategi om at styrke elevernes færdigheder i løbet af hele deres børne- og skoleliv. Så står de godt rustet til enten videre uddannelse eller et erhvervsrettet tilbud efter afgang fra folkeskolen,” siger han.
Kommentarer